Biografie
Biography

Foto: Susan de Kruijff

Foto: Susan de Kruiff

 
 

Ik werd geboren in Zwolle als Suzanna Maria Dikkers. De appelboom stond die dag ineens in volle bloei. We keken vanuit ons huis uit op de Willemsvaart. Mensen kwamen voorbij op Vrijdag voor de markt, en op Zondag in hun beste pak.
Op het water voeren Tjalken, een enkele Rijnaak, Skûtsjes met donker zeil en vracht voor de aannemer aan de overkant of ergens verder weg. Die veelvuldige voorbijgaande beweging is me bijgebleven.

Stien Eelsingh maakte de kunstenaar in me wakker als adolescent. In plaats van het benauwde doosje kleurpotloodjes gaf ze me een stevig stuk houtskool en brede kwasten in de hand, en als levend model vaak jochies uit de buurt.
Ze wekte durf en zelfvertrouwen op. Stuurde m’n werk naar een internationale tentoonstelling.

 
 

I was born in Zwolle as Suzanna Maria Dikkers. That day the apple tree stood in full bloom suddenly. The view from our house was on the Willemsvaart, a canal. People passed by on Friday market day, and on Sunday in the Sunday-best. On the water wooden freight sailboats sailed down the canal with a dark brown sail carrying freight for the building contractor opposite or somewhere further away. This frequent passing movement lingered in my mind.

Stien Eelsingh brought out the artist in me as an adolescent. Instead of the suffocating little box with colourpencils she put a sturdy piece of charcoal and broad paintbrushes in my hand, and as live models she produced street kids from the neighbourhood. She stimulated my courage and self-confidence. Sent my work to an international travelling exhibition.

“Hé Steward, this woman is good!”

— Wessel Couzijn

Ateliers ‘63

Het toen zo rigide klimaat van de Rijksacademie schrok me af, na het gymnasium, en zo ging ik Kunstgeschiedenis studeren in Amsterdam, maar na een paar jaar wilde ik toch liever zelf kunst maken. De Academieklas van de opleiding voor Tekenleraren in het Rijksmuseum leerde me de basisvaardigheden.
Daarna was de weg vrij naar de Ateliers ’63 in Haarlem, opgericht door o.a. Wessel Couzijn en Ger Lataster en andere vooraanstaande kunstenaars, als antwoord op de verstikkende sfeer bij de Rijksacademie om hier jonge kunstenaars de kans te geven hun eigen weg te vinden en zelfstandig ideeën te ontwikkelen en uit te werken, terwijl de kunstenaar-docenten zelf eens per week kwamen kijken, aanmoedigen, instrueren en weerwerk geven. Lotgenoten in de andere ateliers konden je ook over een dood punt heen helpen. Het is nu nauwelijks voorstelbaar wat een doorbraak die Ateliers zijn geweest voor het kunstonderwijs in Nederland.

 
 

The rigid atmosphere at the Rijksacademie in those days scared me off, so after high school I chose to start the study of Art History at the university of Amsterdam. A few years later I changed my mind preferring to make art myself after all. The academy class meant as a preparation for the Rijksacademy itself taught me the basics of art.
On that foundation the way was free for Ateliers ’63 in Haarlem, recently founded by Wessel Couzijn and Ger Lataster and other prominent artists, as an answer to the suffocating atmosphere of the Rijks academy using the Art Students’ League in New York as a blueprint. Young artists were given the chance to find their own way and to develop and realise their ideas independently, while the artist-teachers came once a week to look and give their reactions and advise. Fellow students in the other studios formed another source of support. It is hardly conceivable these days how much the Ateliers meant a breakthrough for art teaching in Holland.

 

‘Ik doe het op mijn manier’

Video over leven, visie en werk van Suus Scheller (lange versie — 21:55)